Zaterdag 12 aug, 20.00 uur


MÚSICA TEMPRANA  
o.l.v. Adrián Rodríguez Van der Spoel  
  Adrián Rodríguez Van der Spoel, tenor, gitaar, percussie
  Gabriel Aguilera Valdebenito, zang, gitaar, charango, percussie
  Joshua Cheatham, violone
  Luciana Cueto, zang, percussie
  Manuel Vilas Rodríguez, harp
  Monica Waisman, viool



PROGRAMMA


‘Bailes, Tonadas & Cachuas’

De muziek uit de Codex Trujillo del Peru, 18de eeuw

Deel 1  
  Tonada 'La Brugita'
  Tonada 'La Donosa'
  Tonada 'El Congo'
  Tonada 'La Lata'
  Baile de toritos 1
  Tonada 'La Selosa'
  Baile de Arequipa, 'El Moro' 2
  Baile de Potosí, 'El Cielito' 2
  Tonada 'La Despedida'
  Lanchas para baylar


Pauze (10 minuten)


Deel 2  
  Quitasol 3
  Tonadas 'El Diamante' & 'El Tuppamaro'
  Tonada 'El Tupamaro'
  Tonada 'El Huicho'
  Bayle de danzantes
  Tonada 'El Conejo'
  Ave Maria 1
  Baile de Arequipa, 'El Gallinasito' 2
  Tonada 'El Palomo'


1 Album de paisaje, Melchor María Mercado (1841-1869)
2 Anonymous, “Noticia de la ... ciudad de Arequipa ... del Perú”, 1816
3 Chiquitos, Jezuïten missies, Bolivia, 18de eeuw


MÚSICA TEMPRANA wil repertoire uit de periode van de Renaissance en de Barok verkennen, niet alleen in Latijns-Amerika, maar ook vanuit bronnen van het toenmalige Spaanse wereldrijk. Hiermee wil Música Temprana de muziekontwikkeling van Latijns-Amerika in kaart brengen vanaf het moment dat de eerste conquistadores voet aan wal zetten in de Nieuwe Wereld tot en met de volwassenwording van de eigen barokmuziek op Latijns-Amerikaanse bodem.
Het repertoire van het ensemble is veelal het resultaat van het eigen onderzoek van de dirigent en oprichter, Adrián Rodríguez Van der Spoel.
Sinds het eerste concert in 2001, bracht het ensemble zes cd-opnames uit en heeft het optredens verzorgd in belangrijke gespecialiseerde festivals, zoals het Festival Oude Muziek van Utrecht, de Trigonale in Oostenrijk, het Oude Muziek Festival in Stockholm, Laus Polyphoniae en het Festival van Vlaanderen in België, het Mozart Festival in Rovereto (Italië) en Musica Sacra in Maastricht. Verder heeft Música Temprana verschillende concerttournees gedaan in Latijns-Amerika, met name in Bolivia, Costa Rica, Argentinië en Ecuador.
Het ensemble onderscheidde zich ook middels belangrijke projecten als de integrale opname van de Codex Trujillo del Perú, de reconstructie van barokviolen uit de Chiquitos in Bolivia (inclusief concerten) en de geënsceneerde versies van de Ensaladas van Mateo Flecha en van de madrigaal-comedie Il festino van Adriano Banchieri.

Artistiek leider Adrián Rodríguez Van der Spoel
Je kunt Latijns-Amerikaanse barokmuziek niet simpelweg uitvoeren volgens de gangbare Europese barokpraktijk. Dan wordt het te strak, te academisch. Het repertoire dat wij uitvoeren vereist een diepgaande kennis van de rijke Latijns-Amerikaanse volksmuziek-traditie en ook inzicht in het karakter, het temperament, het denken, de eigenheid van het continent. Deze muziek speel ik zoals ik traditionele muziek van mijn eigen land speel, op dezelfde ‘natuurlijke’ wijze. En juist dat wil ik met mijn publiek delen.”

Adrián Rodríguez Van der Spoel, geboren in Rosario, Argentinië, kwam daar voor het eerst in aanraking met traditionele en volksmuziek – eerst nogal intuïtief en later langs academische weg. Na verloop van tijd richtte hij zich in zijn studies meer op de vroege westerse muziek en de historische interpretatie daarvan. Later verhuisde hij naar Nederland, en studeerde daar compositie en koordirectie bij Daniel Reuss, Daan Manneke, Paul van Nevel en Jos van Veldhoven aan het Conservatorium van Amsterdam.
In 2001 richtte hij Música Temprana op, het ensemble dat zich voornamelijk toelegt op de interpretatie van de muziek uit de koloniale periode van Latijns-Amerika en Spanje. Hij heeft ook veel onderzoek gedaan rond dit thema (Latijns-Amerikaanse en Spaanse renaissance muziek) en is auteur van Bailes, Tonadas & cachuas. La música del Códice Trujillo del Perú en el siglo XVIII.
Als artistiek leider en dirigent van koren en barokorkesten, als componist, zanger, gitarist, percussionist en als onderzoeker werkt Adrián in een breed scala van de muziekwereld.
Als gastdirigent werkte hij met ensembles als Anthonello en Contraponto uit Japan en met Conjunto Promúsica in Argentinië.
Als gespecialiseerd gastdocent werd hij gevraagd door de conservatoria van Tilburg, Utrecht en Den Haag, en door de Argentijnse Katholieke Universiteit, het Conservatorium Manuel de Falla in Buenos Aires en de Escuela Universitaria de Música van zijn geboortestad Rosario. Ook doceert hij koordirectie bij de Kurt Thomas cursus in Nederland.
Hij dirigeerde de Passies van J.S. Bach en de geënsceneerde opera’s La Liberazzione di Ruggiero van Francesca Caccini, Dido & Aeneas van Henry Purcell en de madrigaalkomedie Il Festino van Adriano Banchieri.
Tijdens de opening van het Festival Oude Muziek in Utrecht 2005 werd onder zijn leiding het monumentale motet voor 40 stemmen Spem in Alium van Thomas Tallis uitgevoerd en drie jaar later, in het Festival van 2008, een geënsceneerde versie van de Ensaladas van Mateo Flecha.