Zaterdag 14 juli


Collegium Musicum Den Haag  
  Inês d'Avena, blokfluit
  Isabel Favilla, blokfluit en dulciaan
  Sara DeCorso, viool
  Jacek Kurzydło, viool en altviool
  John Ma, altviool
  Rebecca Rosen, basse de violin
  Claudio Ribeiro, clavecimbel en artistiek leider


Collegium Musicum is Prijswinnaar van het Internationale Van Wassenaer Concours 2016.

PROGRAMMA
‘Fortuna guida’ Noord Europese muziek in de 17e eeuw 

Gezamenlijk musiceren was belangrijk in het dagelijks leven van de 17e eeuw in het bijzonder in Noord Europa. In de opvoeding van de adel was het gebruikelijk om een muziekinstrument te leren bespelen of zangonderwijs te krijgen. Velen werden vakbekwame muzikanten die concerteerden in familiekring of met ensembles voor een breed publiek.
Het programma ‘Fortuna guida’ verklankt de rijke muziek van deze periode en regio, die de perfecte mix heeft van hoog ontwikkeld contrapunt en prachtige poëtische zinsbouw.
Het programma brengt muziek ten gehore van de Nederlander Cornelis Schuyt (die volgens Venetiaanse traditie componeerde), de Duitsers Dietrich Becker (leider van het Hamburg Collegium Musicum), Rupert Ignaz Mayr (studeerde bij Lully), de Italiaan Alessandro Orologio en de Engelsman William Brade (de laatste twee zich vestigden zich voor hun muzikale carrière in Noord Europa).
CMDH laat door hecht samenspel en gebruik van wisselende samenstellingen de veelzijdigheid van de ensemblemuziek uit deze periode zien.

Alessandro Orologio (c. 1550-1633)
- Intrada à 6, nr. 24
uit “Intradae” (Helmstedt: Jacob Luci, 1597)

Cornelis Schuyt (1557-1616)
- Canzon “Fortuna Guida”
- Padovana & Gagliarda dell’Undecimo Modo
uit “12 padovane et altretante gagliarde” (Leiden: Rafelengi, 1611)

Dieterich Buxtehude (1637-1707)
- Prelude BuxWV 162

Johann Rosenmüller (1619-1684)
- Sonata 4 à 3
uit “Sonate a 2. 3. 4. e 5. stromenti da arco & altri” (Nuremberg: Christoph Endter, Erben, 1682)

Dietrich Becker (c. 1623-1679)
- Sonata-Suite à 4
uit “Musicalische Frühlings-Früchte” (Hamburg, 1668)
Sonata - Allmand - Courant - Sarband - Gique

William Brade (1560-1630)
- Canzona, nr. 5
- Paduana, Galliard & Allmand, n5. 3
uit “Newe ausserlesene Paduanen, Galliarden, Cantzonen, Allmand und Couranten” (Hamburg, 1609)

PAUZE

Cornelis Schuyt
- Padovana & Gagliarda del Sesto Modo
- Canzon “La Barca”
uit “12 padovane et altretante gagliarde”

Heinrich Ignaz von Biber (c. 1644 -1704)
- Sonata III, C 140
uit “Sonatæ, violino solo” (Nuremberg, 1681)

Rupert Ignaz Mayr (1646-1712)
- Suite II
uit “Pythagorische Schmids-Fuencklein” (Augsburg: Jacob Koppmayer, 1692)
Sonatina - Spagniolet - Courante - Menuet - Bourée - Ritirata - Gique

Johann Heinrich Schmelzer (c. 1623-1680)
- Sonata à 7 per Chiesa e per Camera (1673)

Enthousiast, flexibel en ruimdenkend: drie sleutelwoorden voor de Collegia Musica van vroeger die ook gelden voor COLLEGIUM MUSICUM Den Haag en maestro al cembalo Claudio Ribeiro. Een van de meest prominent barokensembles van de 'nieuwe generatie' in Nederland, dit internationaal prijswinnende ensemble staat bekend om zijn vitaliteit en dynamiek, maar ook om zijn professionaliteit en ervaring met de historisch geïnformeerde uitvoering van Oude Muziek. Winnaar van de Tweede Prijs op het Internationaal Van Wassenaer Concours / Festival Oude Muziek Utrecht 2016, COLLEGIUM MUSICUM Den Haag was opgericht in 2006 onder leiding van de Braziliaans-Italiaanse klavecinist Claudio Ribeiro.
<lees verder>