Zaterdag 17 augustus

 

A Nocte Temporis  
  Reinoud van Mechelen (tenor)
  Anna Besson (traverso)
  Ronan Kernoa (cello)
  Marc Meisel (klavecimbel)



PROGRAMMA
‘Erbarme dich’
Fragmenten uit bachcantates voor tenor en traverso


Erbarme dich zal melomanen ongetwijfeld doen denken aan de bekende alt-aria uit de Matheuspassie van J.S. Bach. Het is echter ook een aria vol pijn en sensualiteit voor tenor en traverso uit de Cantate BWV 55. In de twee volledige cantate-cycli die de cantor schreef in Leipzig tussen 1724 en 1726 zet hij de dialoog tussen de stem en de fluit regelmatig in de verf. Bach is een meester in de kunst van de dialoog en laat de fluit de tekst ondersteunen of uitdagen waarbij hij schitterende vocale lijnen uittekent.
Het is dit spel van verstrengeling dat Reinoud Van Mechelen en fluitiste Anna Besson heeft verleid om, samen met klavecinist/organist Benjamin Alard, een programma op te bouwen rond deze aria's, aangevuld met werken voor traverso en voor solo klavier. Dit programma werd opgenomen door a nocte temporis voor het label Alpha en de opname is verschenen in het najaar van 2016.


Programma

Koraalprelude : ‘Herr Christ der ein'ge Gottes Sohn’ - BWV601
koraal : Herr Christ der ein'ge Gottes Sohn
Aria : Ach ziehe die Seele mit Seilen der Liebe – BWV96

Recitatief : Ach! Ich bin ein Kind der Sünden
Aria : Das Blut so meine Schuld durchschtreicht - BWV78
Sicilienne uit de sonate BWV 1031
Aria : Wenn auch gleich aus der Höllen - BWV 107
Aria : Lass, o Fürst der Cherubinen - BWV 130
Prélude en allemande uit de cellosuite no.1 BWV1007
Aria : Drum ich mich ihm ergebe - BWV107

Sarabande uit de Partita voor fluit solo BWV1013
Aria : Wo wird in diesem Jammertale - BWV 114
Andante uit de sonate BWV1034 voor fluit en continuo
Aria : Erschüttre dich nur nicht - BWV99

Koraalprelude 'Erbarm' dich' - BWV721
Recitatief : Ich habe wieder Gott gehandelt


Biografie a nocte temporis
"a nocte temporis": de Latijnse vertaling van het Franse "depuis la nuit des temps", wat zoveel wil zeggen als "sinds mensenheugenis". Een knipoog naar het verleden, naar wat verandert, maar vooral ook naar wat onveranderd is gebleven. Na heel wat jaren actief te zijn geweest als solist met dirigenten zoals William Christie, Philippe Herreweghe, Hervé Niquet, Christophe Rousset en vele anderen richt Reinoud Van Mechelen in 2016 zijn eigen ensemble op. Doel daarbij is om historisch geïnformeerde muziek te brengen maar ook om een zo groot mogelijk publiek emotioneel te raken. Samen met musici die dezelfde passie delen vormt hij a nocte temporis. De twee cd’s die het ensemble al opnam (‘Erbarme dich’ – airs van JS Bach voor tenor en fluit (2016) en ‘Clérambault, cantates françaises’ (2018) Alpha Classics) ontvingen lovende recensies én verzamelden heel wat prijzen (o.a. twee CHOC van Classica, vijf Diapasons, een Diapason d’Or én een Caecilia prijs voor beste opname). Na een mooie tournee met het Bach programma in 2017 - met concerten in Warschau, Amsterdam, Brussel, Parijs en Pavia - ging het ensemble verder op zijn veelbelovende traject in 2018 en werd het uitgenodigd op prestigieuze plaatsen als Festival Radio France (Montpellier), MA festival (Brugge), Bozar (Brussel), de Chapelle Royale du Château de Versailles en AMUZ waar a nocte temporis zich voor het eerst als barokorkest presenteerde in het programma Dumesny – haute contre de Lully.

Reinoud Van Mechelen behaalde in 2012 zijn Master diploma op het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Dina Grossberger. In 2017 werd hij bekroond met de prestigieuze Caecilia Prijs als Jonge Musicus van het Jaar van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Een erkenning vanuit het ‘thuisland’ voor een artiest die vanaf de start van zijn carrière op internationale podia te zien was. Reeds in 2007 liet hij zich opmerken in het kader van de Académie Baroque Européenne d'Ambronay onder leiding van Hervé Niquet. In 2011 maakte hij deel uit van le Jardin des Voix, de academie voor jonge solisten van les Arts Florissants onder leiding van William Christie en Paul Agnew. Sindsdien was hij als solist met hen te beluisteren tijdens de Festivals van Aix-en-Provence en Edinburgh, in het Kasteel van Versailles, het Lincoln Center en de Brooklyn Academy of Music in New York, het Bolchoï theater te Moskou, de Royal Albert Hall en het Barbican Center in Londen, de Bozar in Brussel, het Théâtre du Capitole in Toulouse, en de Philharmonie en de Opéra Comique in Parijs. Reinoud treedt regelmatig op met verschillende grote barokensembles waaronder Collegium Vocale Gent, Le Concert Spirituel, La Petite Bande, Les< Talens Lyriques, Pygmalion, Le Poème Harmonique, Il Gardellino, Insula Orchestra, L'Arpeggiata, Ludus Modalis, B'Rock, Ricercar Consort, Capriccio Stravagante, Scherzi Musicali en het European Union Baroque Orchestra.
In 2014 zong Van Mechelen de rol van evangelist in de Johannespassie van J.S. Bach voor de eerste keer met het Royal Liverpool Philharmonic, een rol die hij opnieuw voor zijn rekening zal nemen o.m. met het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam.
De laatste seizoenen stonden echter vooral in teken van zijn interpretaties van de titelrollen van Rameau’s Dardanus (Opéra national de Bordeaux) en Zoroastre (concerttournee naar het Festival van Montpellier en Radio-France, het Festival d’Aix-en-Provence, het Festival de Beaune, het Théâtre Royal in Versailles en Theater an der Wien), met Raphaël Pichon als dirigent voor beide producties.
In 16-17 maakte hij zijn debuut in de opera van Zürich als Jason in Charpentier’s Médée onder leiding van William Christie. Naast vele andere optredens, voegde hij nieuwe (concert)rollen toe aan zijn repertoire: Belmonte (Die Entführung aus dem Serail) met het Orchestre de Chambre de Paris en Gérald (Lakmé) met het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks.
Naast de concerten met a nocte temporis, nam hij in seizoen 17-18 o.a. zijn deel aan de verjaardagtournee n.a.v. 30 jaar Le Concert Spirituel (“Un Opéra Imaginaire”) en aan twee concertreeksen met Les Arts Florissants (Actéon van Charpentier in de Verenigde Staten en Selva Morale van Monteverdi in Parijs, Versailles, Caen, Berlijn en Londen). Hij bracht ook de titelrol in Rameau’s Pygmalion in de Opéra van Dijon, om vervolgens zijn debuut te maken in De Munt en de Staatsoper Unter den Linden Berlin.
Reinoud Van Mechelen werkte al mee aan menig CD- en DVD-opnames. Zijn< eerste eigen CD (met a nocte temporis) met de titel “Erbarme Dich” (met aria’s van< J. S. Bach) werd uitgegeven bij Alpha Classics in 2016, werd unaniem geprezen door de pers en ontving een “Choc Classica” (“un Bach béni des dieux”) en een Caecilia Prijs 2016 voor (een van de 10) beste opnames van het jaar. De tweede CD ("Clérambault, cantates françaises"), uitgebracht in januari 2018, opnieuw bij Alpha Classics, werd al evenzeer enthousiast onthaald door pers en publiek (o.m. Choc de l’Année van Classica, Diapason d’Or en Diamant d’Opéra Magazin).

>terug naar agenda<