Zaterdag 2 sept, 20.00 uur


Duo Bernardini Nagasawa    
  Cecilia Bernardini, viool
  Masumi Nagasawa, harp


PROGRAMMA


Wolfgang Amadeus Mozart 1756-1791  
Sonate KV 27 in G majeur  
  Andante poco Adagio
  Allegro. Minore


Louis Spohr  
Solo harp Fantasia  


Louis Spohr  
Duo op. 114 in D majeur  
  Allegro vivace
  Potpourri: Andante - Allegretto - Allegro - Andante - Allegretto - Poco Adagio - Allegro


Pauze (10 minuten)

Louis Spohr  
Duo op. 115 in G majeur  
  Allegro 
  Larghetto
  Rondo



Cecilia Bernardini groeide op in een familie van barokmusici. Na haar studie moderne viool, die ze cum laude afsloot, "herontdekte" ze de barokviool; momenteel geniet ze een bloeiende carrière op beide instrumenten.
Als soliste heeft zij samengewerkt met dirigenten als Jurjen Hempel, John Butt, Lars Ulrik Mortensen, Jaap ter Linden en Raphael Pichon in zalen als het Concertgebouw Amsterdam, Musikverein Wenen, Konzerthaus Berlijn en Wigmore Hall. Met celliste Maartje-Maria Den Herder bracht ze de wereldpremière van het dubbelconcert van Philip Glass, in samenwerking met het Residentie Orkest en het Nederlands Dans Theater.

Een van haar grootste passies is het spelen van kamermuziek. Vaste duo-partner is de fortepianiste Keiko Shichijo en sinds 2010 is zij lid van het Serafino String Trio. Ook maakte zij kamermuziek met o.a. Colin Carr, Kristian Bezuidenhout, Rick Stotijn, Petra Somlai, Richard Egarr en Alfredo Bernardini.
Als barokvioliste is Bernardini sinds 2012 als vaste concertmeester verbonden aan het in Edinburgh gevestigde Dunedin Consort o.l.v. John Butt, met wie ze Bach's Brandenburgse Concerten, de Johannes Passie en een door een Gramophone Award bekroond Mozart Requiem opnam. De onlangs uitgegeven vioolconcerten van Bach met dit ensemble werden veelvuldig geprezen in de pers.
Als gastaanvoerder of -soliste is Cecilia werkzaam bij ensembles als Ensemble Pygmalion, Tafelmusik (Toronto), Ensemble Zefiro, Arcangelo, The King's Consort, Helsinki Baroque Orchestra, Holland Baroque Society, La Serenissima, De Nederlandse Bachvereniging en The Orchestra of the Age of Enlightenment en op de moderne viool bij o.a. Scottish Chamber Orchestra, Camerata Salzburg en Swedish Radio Symphony Orchestra.

Cecilia bespeelt een viool, gebouwd door Santo Seraphin in Venetie (1750), haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (www.muziekinstrumentenfonds.nl). Ook werd zij als eerste Nederlander toegelaten tot de Jumpstart Foundation, van wie ze een Camillus Camilli barokviool uit 1743 in bruikleen kreeg.

Masumi Nagasawa is één van de weinige harpisten die zowel de moderne grote harp, de ‘single-action pedaal harp (18e-19e eeuwse historische harp), de Ierse harp en de kugo (Japanse historische harp) bespeelt. Zij studeerde harp bij Pia Berghout aan het Conservatorium van Maastricht en historische harp bij Maria Galassi. Zij behaalde haar solistendiploma cum laude en ontving de Prix d’Excellence. Ze behaalde in 1990 de prestigieuze Muramatsu muziekprijs Grand Prix Japan, slechts aan weinig muzikanten toegekend. Sindsdien wordt Masumi regelmatig uitgenodigd op internationale festivals. Zij is met enige regelmaat jurylid bij internationale harpconcoursen zoals o.a. het Concours de Harpe Lily Laskine in Parijs. Veel van haar cd's zijn uitgebracht door Toshiba EMI Japan, Etcetera en Channel Classics.
Masumi gaf concerten in belangrijke concertzalen in Amsterdam, Tokio, Budapest, Rome, Praag, Washington D.C., Kopenhagen en Brussel. Zij speelde als solist met The Amsterdam Concertgebouw Chamber Orchestra, St. John’s College Choir Cambridge en werkte samen met Kiri Te Kanawa en Cecilia Bartoli. Op uitnodiging speelde zij in talloze internationale festivals o.a. The Kuhmo International Chamber Music Festival, The Salzburg Music Festival, The Geneva Music Festival, The Akiyoshidai International Music Festival, The Ittinger Pfingstkonzerte en Torino Milano Festival Internazionale della Musica. Met de historische harp gaf zij concerten met The Academy of Ancient Music, Freiburger Baroque Orchestra, Balthasar-Neuman Ensemble, Kammerorchester Basel, Orkest La Scintilla en de Nederlandse Bach Vereniging.

Masumi geeft les aan het Conservatorium in Maastricht. Ze is bezig met de afronding van haar doctoraalscriptie “ Single-action pedal harp and their implications for the performing practice of its repertoire from 1760 to 1830” aan de universiteit van Leeds onder professor Clive Brown. Recentelijk heeft zij samen met violiste Cecilia Bernardini een CD met werken van Louis Spohr opgenomen. De opname vond plaats in het kerkje van ’t Woudt.